Nasza szkoła została zakwalifikowana do udziału w przedsięwzięciu Ministerstwa Edukacji i Nauki pt.: "Poznaj Polskę". Program ma na celu umożliwienie uczniom udziału w wycieczkach rozpowszechniających wiedzę o zabytkach, naszej kulturze i historii. Dzięki wyjazdom młodzież poznaje również tradycję oraz osiągnięcia polskiej nauki.

Środki przyznane przez Ministra na zaplanowane wyjazdy stanowią 80% całkowitego kosztu wycieczki,
pozostałe 20% to wkład własny rodziców.

Sprawozdanie z realizacji wycieczki (Grunwald – Gietrzwałd – Olsztyn) 27-29 kwietnia 2022r.

W dniach 27-29 kwietnia 2022r. uczniowie Szkoły Podstawowej im. Zygmunta Padlewskiego w Bledzewie uczestniczyli w trzydniowej wycieczce (Grunwald – Gietrzwałd – Olsztyn).

Wyjazd odbył się dzięki przedsięwzięciu Ministra Edukacji i Nauki - „Poznaj Polskę”, w ramach którego szkoła otrzymała środki w wysokości 15000 zł na dofinansowanie wycieczki.

Pierwszego dnia zwiedzanie rozpoczęliśmy od Pola pod Grunwaldem, gdzie w 1410r. rozegrała się wszystkim znana bitwa. Odwiedziliśmy również muzeum bitwy, kopiec Jagiełły, grób Jungingena. Obejrzeliśmy też ciekawą makietę, która w miniaturze przedstawia rzut stacjonujących wojsk i ich obozów.

Następnie udaliśmy się do maleńkiej warmińskiej wioski położonej pomiędzy Ostródą a Olsztynem. W Gietrzwałdzie w 1877 roku miały miejsca objawienia Maryjne, które jako jedyne w Polsce zostały uznane przez kościół. Zwiedziliśmy Sanktuarium Maryjne oraz pobłogosławione źródełko. Przeszliśmy też monumentalną drogę krzyżową, która zaczyna się obok źródełka i prowadzi na wzgórze nad sanktuarium.

W drodze na obiadokolację udaliśmy się nad Jezioro Ukiel, które jest największym jeziorem Olsztyna. Mieliśmy okazję do skorzystania z placu zabaw i boisk do piłki siatkowej i koszykowej.

Po obiadokolacji zakwaterowaliśmy się w miejscu noclegowym – przepięknym hotelu Willa Pallas. Uwieńczeniem dnia był spacer na Olsztyńską starówkę, podczas którego mogliśmy zaprezentować nasze zdolności taneczne w Amfiteatrze im. Czesława Niemena.

Drugiego dnia po zjedzeniu śniadania wyruszyliśmy na spacer na olsztyńską starówkę.

Następnie udaliśmy się do Planetarium, które jest drugim co do wielkości w Polsce. Obejrzeliśmy seans pt. „Wędrówka po dzisiejszym niebie” prowadzony przez astronoma na żywo.

Kolejnym punktem naszego programu była wizyta w Obserwatorium Astronomicznym, które znajduje się wzaadaptowanej wieży ciśnień. Z przewodnikiem zwiedziliśmy wszystkie piętra obserwatorium, aby na koniec obejrzeć panoramę Olsztyna.

Po posiłku przyszedł czas na rekreację na świeżym powietrzu na przepięknej plaży jednego z olsztyńskich jezior.

Wieczorem mieliliśmy czas na gry towarzyskie i wspólne rozmowy.

Ostatniego dnia po śniadaniu wyruszyliśmy zrealizować kolejne punkty naszego programu.

Zwiedziliśmy Bazylikę Katedralną św. Jakuba Apostoła oraz Muzeum Warmii i Mazur. Przysiedliśmy na chwilkę na ławeczce z naszym wielkim astronomem Mikołajem Kopernikiem. Odwiedziliśmy Manufakturę sztuki, gdzie mieliśmy okazję zakupić oryginalne pamiątki. Ostatnim punktem programu była wizyta w miasteczku studenckim Kortowo. Zobaczyliśmy jak wyglądają najważniejsze wydziały Uniwersytetu Warmińsko -Mazurskiego, Biblioteka, Stadion, Kościół, jezioro, nad którym wypoczywają studenci. Przeszliśmy również Aleją Ofiar Katyńskich w stronę ulubionej przez studentów górki. We wspaniałych nastrojach, z ogromem wrażeń wróciliśmy do domu.

Sprawozdanie z realizacji wycieczki (Gdańsk - Gdynia) 22 czerwca 2022r.

Pierwszym punktem zwiedzania było Pole Bitwy na Westerplatte – miejsca w którym rozpoczęła się II wojna światowa. Podczas spaceru pod Pomnik Obrońców Wybrzeża pani przewodnik przedstawiła krótko historię i znaczenie Westerplatte. W drodze uczniowie mogli zobaczyć pozostałości wojskowych fortyfikacji. Wspomnienie tego ważnego miejsca na długo zostanie w naszej pamięci.

Niezapomniane chwile spędziliśmy podczas rejsu statkiem z Westerplatte do Gdańska. Spojrzeliśmy na Gdańsk – piękne miasto od strony wody

Kolejnym etapem naszej wycieczki było zwiedzanie gdańskiej starówki i podziwianie pięknych zabytków miasta z m.in. Fontanną Neptuna, Ratuszem, przejście przez Zieloną Bramę, spacer ulicą Mariacką.

Następnie udaliśmy się do Muzeum II Wojny Światowej. Tu przygotowano specjalną przestrzeń przeznaczoną dla dzieci poniżej 12 roku życia pt. "Podróż w czasie". Składają się na nią 2 elementy: rekonstrukcja mieszkania warszawskiej, czteroosobowej rodziny Jankowskich w trzech różnych okresach: 3 września 1939 r. - kilka dni po wybuchu II wojny światowej, 8 marca 1943 r. - w czasie okupacji niemieckiej oraz 8 maja 1945 r. – w dniu kapitulacji Niemiec oraz sali lekcyjnej, ukazujące realia życia i nauki w trudnym czasie II Wojny Światowej. Ogromne wrażenie na naszych uczniach zrobiła makieta ulicy przedwojennego miasta, oddanego z najdrobniejszymi szczegółami, którą przeszliśmy na początku zwiedzania, a która także kończy wędrówkę po muzeum, ale wygląda zupełnie inaczej – pełna gruzów i ruin po bombardowaniu, z czołgiem stojącym w jej centrum.

Kolejnym etapem wycieczki była wizyta w Centrum Nauki Eksperyment w Gdyni. Centrum podzielone jest na pięć stref tematycznych: kierunek zdrowie; hydroświat; drzewo życia, czyli zjawiska przyrodnicze; niewidoczne siły tj. zjawiska fizyczne i akcja, czyli my – człowiek i zagadki naszego ciała, a wszystko to rozlokowane jest na 120 interaktywnych stanowiskach. Uczniowie sprawdzali chyba wszystkie stanowiska badawcze i próbowali wykonać proponowane doświadczenia i eksperymenty, które budziły wielkie zainteresowanie, a niekiedy nawet zdziwienie. Na przykładzie prostych doświadczeń nauczyli się samodzielnie obserwować zachodzące zjawiska w przyrodzie oraz wyciągać odpowiednie wnioski. Miejsce to, wyzwoliło w uczniach kreatywność, pobudziło ciekawość i głód wiedzy!

Po pysznym obiedzie znaleźliśmy też czas na rekreację na plaży, żeby poczuć przedsmak zbliżających się wakacji.

Sprawozdanie z realizacji wycieczki (Gdańsk) 23-14 listopada 2022r.

W dniach 23-24 listopada uczniowie klas IV, VI, VII i VIII uczestniczyli w dwudniowej wycieczce do Gdańska. Pierwszym punktem zwiedzania było Pole Bitwy na Westerplatte – miejsce w którym rozpoczęła się II wojna światowa. Kolejnym punktem zwiedzania było Muzeum II Wojny Światowej. Pobyt w muzeum to opowieść o tragicznym doświadczeniu II wojny światowej, począwszy od wydarzeń kończących pierwszą wojnę, poprzez poruszające obrazy z Westerplatte, z bombardowań miast i strzelania z samolotów do ludzi uciekających drogami w otwartym terenie, złamanie kodu Enigmy, przegląd rodzajów broni po konferencje międzynarodowe kończące działania wojenne. Kolejnym punktem naszej wycieczki był Gdańsk – miasto w zasięgu obwarowań XVII w. Po wyjściu z muzeum wyruszyliśmy na spacer Długim Pobrzeżem wzdłuż Motławy. Obejrzeliśmy Żuraw Gdański oraz Spichlerze, a następnie przeszliśmy Drogą Królewską - ulicą Długą, Długim Targiem, zatrzymując się przy najpiękniejszych budynkach – Dworze Artusa, Ratuszu, Zielonej Bramie oraz podziwiając Fontannę Neptuna i Bazylikę Mariacką. Drugiego dnia zwiedzanie rozpoczęliśmy od pobytu w porcie we Władysławowie. Tego dnia jeszcze raz przyjechaliśmy do Gdańska, aby zwiedzić najbardziej imponujące muzeum o komunizmie w Polsce – Europejskie Centrum Solidarności. Wystawa dedykowana jest historii ruchu Solidarność oraz zmianom, jakie dokonały się pod jego wpływem w Europie. Podzielona jest na siedem sal i zajmuje ponad 3 tysięcy metrów kwadratowych. Po raz kolejny zanurzyliśmy się w historii opowiadanej przez archiwalne dokumenty, zdjęcia, projekcje wideo oraz interaktywne instalacje. Wyjazd do Gdańska był niezwykłą i niezapomnianą chwilą spędzoną wśród tragicznej historii naszego kraju, o której nie wolno nam zapomnieć i do której powtórzenia nie wolno nam dopuścić.